ilosc_posilkow

Ze względu na budowę naszego układu pokarmowego, nie mamy miejsca na długie trawienie i magazynowanie/gromadzenie zapasów. Wszystko co zjemy w nadmiarze, a tak jest gdy jadamy rzadko, zostaje tylko w niewielkim stopniu zużytkowane na bieżące potrzeby organizmu. Niestety. Całą resztę spożytego posiłku organizm musi „jakoś” zagospodarować. Ponieważ nieograniczoną mamy tylko tkankę tłuszczową, odpowiedź jest prosta. Nadmiar każdego składnika organizm przekształca w tłuszcz i magazynuje w tkance tłuszczowej. Niestety.  Bardzo łatwo zamienić składniki pokarmowe w tłuszcz, bardzo trudno jest je odzyskać i zamienić w energię. Niestety.

Doświadczenie przeprowadzone na grupie osób w wieku 60-64 lat, pokazało iż wśród osób jedzących 3 i mniej posiłków na dobę  57% miało nadwagę, 51% nadmiar cholesterolu, tylko u 11% wszystko było w normie. Wśród osób jedzących 5 i więcej posiłków tylko 30% miało nadwagę, 18% hipercholesterolemię, natomiast wyniki w normie odnotowano u 40% badanych.

Zbilansowana dieta podzielona na 4-5 posiłków nie powoduje ciągłych wzrostów i spadków poziomu cukru we krwi. Natomiast 1 lub 2 posiłki dziennie mogą powodować negatywne skutki w postaci otyłości, hiperglikemii, hipercholesterolemii, osłabienia, apatii, nerwowości i braku energii.

Jedząc 2 posiłki dziennie, zazwyczaj są one obfite i niejednokrotnie trudno nam uzyskać uczucie sytości, co wymusza ciągłe podjadanie, trudność w zaspokojeniu głodu, nerwowość i myślenie tylko o jedzeniu. Wiele osób potrafi nie jeść przez pierwszą cześć dnia i nie potrafi przestać jeść w drugiej części dnia, kiedy wracają do domu i w zasadzie robią sobie kilkugodzinną ucztę. Dostarczenie tak dużej ilości energii w małej jednostce czasu zawsze prowadzi do otyłości, nawet jeśli suma spożytych kalorii nie przekracza dziennego zapotrzebowania danej osoby. Są osoby które jedzą mniej niż ich dzienne potrzeby energetyczne i tyją, ponieważ dostarczają energii tylko w jednym posiłku. Organizm  nie jest w stanie poradzić sobie w tak krótkim czasie z taką ilością kalorii i musi zrobić wszystko aby nie dopuścić do niekontrolowanego wzrostu cukru we krwi, co wymusza na nim zamianę cukru na tkankę tłuszczową.

Dlatego tak ważne jest świadome odżywianie. Ważna jest nie tylko ilość posiłków, ważna jest ilość i jakość makroskładników, mikroskładników, woda i błonnik. Tylko zbilansowana dieta daje energię, uśmiech, chęć do życia i tak pożądaną szczupłą sylwetkę.

Dopóki brakuje choć jednego pierwiastka, nasz układ trawienny będzie aktywny i będzie zmuszał nas do jedzenia, aby zdobyć to czego potrzebuje. Jeśli w obfitym ale niepełnowartościowym pożywieniu, nadal nie będzie brakującego związku, nie doznamy wrażenia pełnej sytości bez względu na ilość zjedzonego pożywienia i przyswojonych kalorii – mówi Joanna Sakwa Dietetyk Wrocław.

.